23 marraskuuta 2011

Minun hiukset

Joku aika sitten eräs lukija ehdotti, että tekisin postauksen minun hiuksista. Tähän ensin kerron vähän minun tukan historiaa ja sen jälkeen esittelen minun lemppari hiustenhoitotuotteet ja -laittovälineet.
 Pienenä mulla oli vaaleanruskea, hiukan punaisen sävyyn taittava tukka. Minun hiukset pysy luonnollisesti vaaleanruskeina, kunnes yläasteella alkoivat sitten vaalenemaan ihan reilusti.
kesä 2004
Tästä rippikuvasta näkeekin tukan vaalean värin ihan hyvin (tukan yläosa värjätty ruskeaksi). Hieman myöhemmin värjäsin koko tukan ruskeaksi.
syksy 2005
 Noniiin, nyt päästää teiniangstiaikoihin. Kun menin lukioon, minun tukka oli kirkkaanpunanen (thank god en löytäny kuvia niiltä ajoilta), mutta nopeasti värjäsin hiukset mustaksi.
kevät 2007
 Lukion toisena vuonna leikkautin itelle suoran otsatukan ja aloin värjäämään tukkaa ruskealla mustan sijaan. 
syksy 2007
Lukion kolmannella luokalla kävin kampaajalla leikkauttamssa vinon otsatukan ja kerrostamassa hiukset.
kevät 2008
 Aloin kuitenkin nopeasti kasvattamaan uutta otsatukkaa pois ja kevään ylioppilasjuhliin mennessä olinki saanu sen jo melkein kokonaan kasvatettua pois.
syksy 2008
 Vajaa puoli vuotta ylppäreiden jälkeen koin taas jonkinlaisen identiteettikriisin ja leikkautin otsatukan takasin. Aloin heti kasvattamaan sitä pois.
talvi 2008-2009
Jouluksi 2008 olin jo saanu aika tyylikkäästi kasvatettua otsista pois. Siittä asti oon värjänny tukkaa tummanruskealla ja kampaajalla käyny vaan kerrostuttamassa tukkaa lisää. Ei otsista mulle enää kiitos! (Tai ehkä kuitenkin, tekis mieli vähän leikata...)
 Tältä tämä letti nyt sitten näyttää. Varsinki talvisin mulla on hiukset melkein aina kiinni, kun ne sähköistyy niin helposti. Ja kun joutuu kuitenki piettään pipoa tai huivia päässä, niin ei se kampaus pysy hyvänä. Kesällä hiukset saa olla enemmän auki, mutta nyt oon taas ihastunu tähän ponnarilinjaan.
 Vaikka minun hiukset ei luonnollisesti olekkaan punaset tai ees punaruskeat, on niissä ihan älyttömän paljon punapigmenttiä. Asiasta kertoo myös se että ku viimeks kävin kampaajalla, kampaaja kysy että oonko laittanu kenties mahongin värisiä raitoja? En oo laittanu en, ku värjään vaan tummanruskealla ja nuo latvat alkaa hipomaan jo enemmän oranssia ku ruskeaa. Viime keväänä värjäsin myös latvat tummanruskeiksi ja sehän väri kestiki tosi hyvin..
 Vaikka käyn suihkussa joka päivä, pesen hiukset nelisen kertaa viikossa. Shampoona käytän tällä hetkellä Schwarzkopfin Q10plus time restorea ja hoitoaineena on käytössä TRESemmén moisture rich. Hoitoainetta käytän joka kerta ja levitän sitä latvoihin, annan vaikuttaa 2-3 minuuttia ja huuhtelen. Silloin tällöin teen tehohoitoja hiuksille ja levitän hoitoainetta kuivien hiusten latvoihin, letitän tukan ja annan olla pari tuntia. Sitten huuhtelen hiukset, vitsi niistä tulee pehmeät! Pyyhekuvien hiusten latvoihin käytän suihkun jälkeen Schwarzkopfin Q10plus time restore-hoitosuihketta.
 En ikinä föönaa minun hiuksia kuivaksi: 1) sen takia, koska ne kuivuu kyllä ilman kuivattamista, 2) hiuksista tulee tosi karkeat (ollaan todetty tämä myös kampaajalla) ja 3) niistä tulee niin pöyhkeät ja isot/tuuheat, että ei niille voi mitään sitte enää tehä. Omistan kyllä Rowenta Elite-föönin, mutta käytän sitä harvoin. Muita tukanlaittolaitteita on Babyliss-lämpörullat, OBH Nordican kiharrusrauta, Babyliss-suoristusrauta ja kiharruspötkylät. Omistan kyllä normaalit rullatki, mutta mulla ei oo hajuakaan niitten olinpaikasta. Hiustenlaittovermeitä käytän vain sillonku oon lähössä ulos. Tämän naisen kalenteriin ei kaikkien muiden kiireiden jälkeen jää aikaa niinki turhanpäiväseen asiaan ku hiustenlaittoon ;D Plus ku käyn neljästi viikossa puntilla, niin tukka on kuitenki kiinni.
 Hiustenlaittotuotteita koskee samat säännöt ku nuita välineitäki: käytän niitä harvoin ja oikeastaan vain sillon ku lähen johonki juhlimaan. Hiustenvärjäykseen käytän nykyään PolyPaletten värisävyä 800 (tummanruskea).
Miljoonien pinnien ja pampuloitten lisäksi mulla on iso kasa pääpankoja ja -pantoja. Niitäki käytän harvoin. Ehkä vielä joskus opin käyttämään niitä, muttako tukka on usein kiinni niin niitä ei tarvi ja kun on monesti rillitki päässä niin pääpankaa ei voi ees käyttää.
Huh! Tässä oli minun tukka. Kysyttävää? :)

3 kommenttia:

Annastiina kirjoitti...

Kiva postaus, olipa ihana nähhä sinun vanhoja kuvia! (; <3 Mulla tekee kans latvat ihan samaa ko sulla - ne on jo enemmänki kultaset ko ruskeat! Varmaan tuo vanha blondi puskee vielä vähän alta. :D Tuo Q10-hoitosuihke on muuten ihan YV, mikään muu aine ei oo vielä tehny minun hiuksia yhtä pehmeiksi!

Manna kirjoitti...

Jee, kiva kun ehdit tekemään tämän postauksen! :)

Tuo otsistaistelu kuulostaa niin tutulta. Semmoinen pitää ehdottomasti leikkauttaa ja kun se sitten on, niin alkaakin heti poiskasvattaminen. Mulla on kerran ollut otsatukka (siis lapsuuden jälkeen...), mutta mulle ei se ei jotenkaan sopinut. Mutta sulle sopii hyvin tuollainen vino otsis. :)

Sulla on kyllä aivan mahdottoman paksu ja pitkä tukka, ei uskoisi että sitä on leikkaamalla kerrostettu. Mulla kerrostaminen ohentaa latvaosastoa tosi paljon ja sitten hiukset näyttävät ihan liruilta... mutta toisaalta kerrostamaton näyttää tylsältä. Vaikeita nämä hiusasiat! :D

Henni kirjoitti...

Annastiina: Joo nuo vanhat kuvat on aika helmiä :'D

Manna: Kiitos postauksen ideasta! Sitä kauan aikaa miettii että leikkaako vai eikö ja sitte leikkaa ja sitte harmittaa :D Mulla kyllä on paksu tukka, mutta se on niin ärsyttävää ku sais olla koko ajan kampaajalla istumassa ja leikkauttamassa että tämä pehko näyttäis joltaki..