28 heinäkuuta 2012

Hemoglobiini

Oon tässä pari kuukautta miettiny, että hittoko väsyttää. Joudun useamman kerran viikossa ottamaan päiväunet, arkiaskareet tuntuu välillä tosi suurilta ja salillekkaan ei millään jaksais lähteä - ja jos jaksaa vääntäytyä sinne, niin eipä siellä kyllä ihan hirveästi jaksa treenata. Pyöräillessä pitää puuskuttaa, hengästyn siis tavallista nopeammin. Tavallisesti oon käyny aina neljästi viikossa salilla, tällä viikolla määrä on jääny kahteen. Kävin pari päivää sitten mittauttassa hemoglobiiniarvot ja osuin epäilyissäni oikeaan, eli aika alhasethan ne oli: 123. Naisilla 117 on alaraja, eli ei oo 123 kovin kaukana tuosta. Pari vuotta sitten mulla oli hemoglobiini 135 ja oonki nyt ihmetelly että mikshän se on yhtäkkiä laskenu. No, se johtuu siittä että nykyään syön aika paljon maitotuotteita varsinkin lihan kanssa (esim. lihapullien kanssa raeuustoa ja vielä 1-2 lasillista maitoa päälle), kun taas ennen käytin maitotuotteita ruokailun yhteydessä huomattavasti vähemmän. Maitotuotteethan siis heikentää raudan imeytymistä. Lisäksi sillon ku karppasin, söin punasta lihaa oikeastaan joka päivä, mutta nykyään en syö punasta lihaa aina ees joka toinen päivä.
Hemoglobiini (C2932H4724N828S8Fe4O848) eli verenpuna on rautapitoinen happea sitova proteiini. Se kuljettaa punasolujen mukana pääosin happea, mutta jonkin verran myös hiilidioksidia. Hemoglobiinista käytetään lyhennettä Hb. Sen määrää veressä voidaan tutkia verikokeen avulla, jolloin tulos ilmoitetaan yksikössä g/l. Jos hemoglobiiniarvo on tavallista pienempi, puhutaan anemiasta. Aikuisilla naisilla normaali hemoglobiini on noin 117–155 g/l, miehillä 134–167 g/l. (wikipedia.fi)

Nyt ois tarkotuksena syä paljon punasta lihaa ja siirtää maitotuotteiden käyttö eri ajankohtaan. Lisäksi yritän (muistaa) syödä liharuoan jälkeen jotain C-vitamiinipitoista, joka puolestaan edesauttaa raudan imeytymistä: olkoon se sitten C-vitaporetabletti tai pari palaa punaista paprikaa. Josko se hemoglobiini siitä lähtis nouseen ja väsymys lähtis pois! :) Mitä punaisempaa liha on, sitä enemmän siinä on rautaa. Vihreissä kasviksissa, esimerkiks pinaatissa ja parsakaalissa, on rautaa ja täysjyväviljatuotteissa myös, mutta niistä rauta imeytyy huonosti kehoon. Tosi hyvä raudanlähde on verilätyt, joita oon viimeks syöny nelosluokalla (äiti teki oikeasta verestä lättyjä ja mulla jäi traumat)... Nyt söin siis toooosi pitkästä aikaa verilättyjä ja oikeastaan aika hyviähän ne onki, varsinki ku on puolukkahilloa!

4 kommenttia:

Toppahapa kirjoitti...

Laitahan (manteli)leivän päälle puntti persiljaa joka päivä reilun viikon ajan. Yhdellä ihmisellä nousi 2 viikon persiljapuntti päivässä-kuurilla hemppari 124 -> 142 :)

Henni kirjoitti...

Oho! Ompa tehokasta :) Tuotahan häätyy kokeilla, kiitos vinkistä!

Mea kirjoitti...

mainitsit, ettet karppaa enää tai syö punaista liihaakaan usein, niin kyselisin, että millä tavalla nykyisit sitten syöt? oletko jo alkanut gluteenittomalle, kun siitä joskus puhuit? :)

Henni kirjoitti...

Hei Mea! Nykyään syön ihan normaalia kotiruokaa, esimerkiksi uusia perunoita ja lohta, jauhelihaperunasoselaatikkoa sekä salaatteja tulee tehtyä aika useasti. Alkukesästä olin muutaman viikon täysin gluteenittomalla, mutta nyt olen syönyt jonkin verran myös pastaa ja leipää - varsinkin silloin kun olen ollut kylästelemässä :) Syksyn mittaan olisi kuitenkin tarkoitus vähennellä gluteenia sisältävien viljojen käyttöä.