31 toukokuuta 2011

Answers!

Nyt ku mulla on kerranki vähän aikaa kirjoitella, niin vastailen niihin teän esittämiin kysymyksiin :) Samalla tässä on vähän unseen footage sieltä Rodokselta.
1) Mitäs oot tykänny asustella Torniossa :) ?
Tornio on kyllä ihan huippu paikka! Oon kyllä tyytyväinen että se on minun kotikaupunki ja sinne on aina niin mukava palata. Eipä sillä, kyllä sieltä on välillä ihan mukava päästä poiskin - samat naamat ku pyörii katukuvassa jok'ikinen päivä :D
Mikä sai sut kiinnostumaan ravinnosta/karppauksesta?
Alunperin kuulin karppauksesta ekan kerran isosiskoni mieheltä. Silloin en kylläkään ollu kovin kiinnostunu asiasta ja olin samanlainen pullamössökansalainen kuin muutkin ja mietin, että "kyllä ihminen tarvii viljaa koska se on sille terveellistä". Myöhemmin kyllä lainasin häneltä Antti Heikkilän teoksen, mutta en ikinä saanut sitä luettua kokonaan. Nykyään sitä lähinnä naureskelee itelleen, että kuinka tyhmä sitä on joskus voinut olla :D Yks ja puol vuotta sitten ystävä rupesi vhh-dieetille ja päätin alkaa myös, lähinnä tueksi. Ystävä sitten lopetti muutaman viikon sisällä kun ite jatkoin eteenpäin - ja tässä sitä nyt ollaan! Ravinnosta oon kiinnostunu paljon sen jälkeen ku aloin seurustelemaan nykysen avomieheni kanssa. Hän harrastaa CBB:tä ja ymmärtää sen takia ravinnosta yhtä sun toista. Varsinki viime kuukausien aikana oon luottanu enemmän omaan intuitioon kuin mihinkään ravintoneuvojiin. Pähkäilen ite, että mikä on terveellistä ja ihmiselle luonnollista: tällä ajatusmallilla kun pääsee aika pitkälle :)
Punnitsetko ihan kaiken, mitä syöt, vai menetkö näppituntumalla?
Nykyään kyllä punnitten kaiken mitä syön. Jos otan pienen salaatinlehden salaatista ja kurkunpalan, niin niitä en kyllä punnitte, mutta muuten kyllä. Oon ihan maailman huonoin arvioimaan ruokien grammamääriä saatikka sitten kalori- tai hilsumääriä. Lisäksi olen ei-haittaa-ku-vähän-vaan-maistan-ihminen, eli jos en punnittis, napsisin koko ajan jotain jostakin eikä mulla olis mitään hajua että kuinla paljon oon syöny :) Koska punnitteminen on aika työlästä, ei tuu myöskään otettua mitään turhia pieniä välipaloja :D
Kuinka tarkka olet päivittäisten hiilarimäärien kanssa?
Ennen en ole ollu kovin tarkka, mutta viimiset 3-4 kuukautta oon tarkalleen kattonu että mitä suuhuni pistän. Yleensä syön >30g HH päivässä, mutta se vaihtelee 20-40 gramman välillä. Toisaalta siitä ei ookku kaks päivää ku olin synttäreillä ja söin kaks suurta palaa voileipäkakkua.. eli ei se aina oo niin tarkkaa :D Niin ja Rodoksella oisin saanu varmaan sydänkohtauksen jos oisin tienny tarkalleen kuinka suuria määriä hilsuja vedän naamaan.
Kuinka usein pidät cheattipäiviä?
Pyrin pitämään niitä n. 3 viikon välein, mutta niitä saattaa tulla useamminkin. Esimerkiksi tulevana vkloppuna on siskoni yo-juhlat, jolloin pietän cheattipäivän, vaikkaki edellisestä cheattauksesta on vain yks ja puoli viikkoa. Luulen että pidän niitä turhan useasti :D

Mikä on hiilariherkkusi, jota on pakko saada cheattipäivinä?
Yks sana: jäätelö

Entäpä mikä on karppausherkkuasi? :)
Tykkään kaikenlaisista munakkaista, mutta täytyy kyllä sanoa, että karppipizza on ehoton ykkönen. Siihen ei kyllästy!Haluatko asua Torniossa vielä valmistumisen jälkeen, vai oletko ajatellut muuttaa sieltä pois?
Rovaniemellähän mie nyt talvet asun ja kesät Torniossa, mutta toivon että voisin muuttaa Tornioon opiskelujen jälkeen, jos vain sieltä saisin töitä. Tornio is in my heart ja minun unelma onki, että voisin sitte vanhempana asettua Tornioon aloilleen, rakentaa talon ja sen semmosta. Ps. Rovaniemeltä muutan pois samana päivänä ku valmistun, sinne en jää ;D Miten liikut salilla käymisen lisäksi, käytkö koskaan jumpissa tms.?
Joku aika sitten vein joka aamu pieniä kävelylenkkejä, mutta nyt nekin on jääny. Täytyy myöntää että oon muuten ihan surkea liikkumaan (jos siis punttisalikäyntejä ei lasketa). Jumpassa ois kiva käydä, mutta oon niin huono aikatauluttaan omat menoni, että ehtisin tiettynä aikana johonkin urheileen (sen takia salilla käynti onki niin helppoa!) Ainoa, minkä pohjalta minun aikataulut määrittyy on Täydelliset naiset ja Sinkkuelämää maanantai-iltaisin :D

Voisitko enää kuvitella elämääsi ilman salitreenausta?
Huh, en tosiaankaan enää! Aikoinaan en voinu ymmärtää salillakävijöitä ja muita "urheiluhulluja" ja nyt oon ite ihan samanlainen. Toisaalta, jos vaikka katkasisin käteni, oisin kyllä shokissa, mutta en sen takia että jäis salitreenit väliin :D Miten päädyit hankkimaan japaninpystykorvan? Jouduitko odottamaan Iinestä kauan, vai saitko sen pian hankkimispäätöksen tehtyäsi?
Syksyllä 2009 muutin pois kotoa Rovaniemelle opiskelemaan. Olin jo pari vuotta aiemmin tehny päätöksen, että sittekku muutan pois kotoa, hankin koiran. Aloin sitte heti syyskuussa katsomaan netti-ilmoituksia ja otin muutamaan kasvattajaan yhteyttäkin. Rodusta en ollu ensin varma - tiesin kuitenki että halusin aika pienen karvapallon. Otin selvää useista eri roduista, mutta kaikista niistä karsiutui kaksi rotua, joista toisen haluaisin: japaninpystykorva tai mittelspitz.
Niitä sitten aloin netistä metsästämään ja satuin löytämään eräiltä nettisivuilta ilmoituksen, jossa kerrottiin että yksi japsipentu olisi vielä vapaana. Soitin viipymättä kasvattajalle, jonka kanssa sitten sovin kaikesta. Iinestä menin katsomaan sitten kolmisen viikkoa myöhemmin ja mukaanhan se luovutusikäinen pentu sieltä samantien lähtikin! Iines on kotoisin siis Seinäjoen suunnalta, eli ei ollu ihan "pikkureissu" minkä ystävä mukanani sinne autolla tein. En kyllä enää pystyis ees kuvittelemaan elämääni ilman tuota koiraa. Se raha minkä siittä maksoin on, ja tulee olemaan, paras sijoitus minkä oon ikinä tehny. Missä haluaisit työskennellä ku valmistut?
En tiedä. Minua kyllä kiinnostais paljon jonku suuryrityksen henkilöstöpuolella toimiminen, mutta en tiedä. Koulua on kuiten vielä kolme vuotta jäljellä, eiköhän se tästä pikkuhiljaa ala selkiintymään. Hoppas.
Mikä on sun lempibändi? Kuunteletko muuten paljon musaa?
HIM on ollu ala-asteelta asti minun lemppareista lempparein, mutta olen aina kuunnellu musiikkia ihan laidasta laitaan. Minuun iskevät mm: Lady GaGa, Elvis, The 69 Eyes, Justin Timberlake, Britney Spears, Mokoma, Stam1na, Michael Jackson, Rihanna, Coldplay, Muse, Keane, PMMP, Placebo, CMX, Frank Sinatra, Green Day, The Killers, Ismo Alanko, Mew, Paleface, System of a Down ja In Flames. En kuuntele enää niin paljoa kuin ennen, nykyään ehkä pari kertaa viikossa. Ennen ehkä kymmenen tuntia päivässä.
Miks päätitte lähteä Rodokselle lomaileen, aattelitteko muita paikkoja ees?
Haluttiin päästä johonki lämpimään paikkaan, jossa on nähtävillä paljon kulttuuria. Harkittiin myös Italiaa ja Kreikan muita osia, mutta sitten päädyttiin Rodokseen. Lisäksi siihen vaikuttivat halvat matkat ja tuttujen hyvät kokemukset :)
Mitä sulla on suunnitelmissa kesällä, meetkö töihin tai jotain?
En mee töihin vaan haistatan markkinataloudelle pitkät ja otan koko kesän rennosti! No okei, en ihan, sillä suoritan muutamia kursseja kesällä, jolloin Kela maksaa mulle niin vähän tukea että en tiä pitäiskö itkeä vai nauraa :D Josko sitä kuitenki naurais ja päätyis Kela-rahoilla ostamaan itelle salikortin koko kesäksi - jos se siis riittää siihen.
Miks alunperin alotit ees salilla käymisen?
Avomies harrastaa classicbodybuildingia, joten hän houkutteli. Mulla ei ollu minkäänlaisia ennakko-odotuksia salilla käymistä kohtaan, joten otin koko homman ihan avoimin mielin vastaan. Ehkä halusin myös vähän parantaa ulkonäköä ja lenkkeily oli niin kauhean tuskasta :D

Entä ootko ollu tyytyväinen tuloksiin - niin ja onko sun kroppa jotenki muuttunu salilla käymisen seurauksena?
KYLLÄ. Eilen jopa ku kävin salilla niin mulla saatto tulla ehkä jopa pumppi (once in a lifetime!) Se on kiva ku on alkanu jotku lihakset vähän erottuun (okei, mie oon ainoa joka näkee sen). No ainaki reidet on kaventunu ja ryhty on suorempi!

Mihin maahan haluiaisit seukiks matkustaa ku nyt ainaki sulla on Unkari ja Madeira ja Kreikka nähtynä? :)
Haluaisin ehottomasti Italiaan! Ai mi bella mozzarella!
Mitä muuta harrastat kuin salil käymistä? Ja mitä oot harrastanu pienenä?
Harrastan soittamista (suun soittamista, puhelimella soittamista ja joskus jopa ovikelloa osaan soittaa). En tee oikeastaan muutako löhöilen, dataan ja herkutten :D Ei kai mulla oikeastaan oo ees mitään erityistä harrastusta punttisalin lisäksi. Pienenä oon rattastanu ja soittanu pianoa.
Mikä ois sun unelmien toiveammatti/ työ?
Apua, pahan pistit. Rakastan leipomista ja voisin olla kondiittori, mutta toisaalta en ehkä kuitenkaan haluais tehä sitä työkseni. Hei nyt keksin! Minun toiveammatti ois olla kotiäitinä: hoitaa lapsia ja olla kotona. Huolehtia koirista ja muutamasta hevosesta. Mies vois tuoda ruoan pöytään ;)

Ei kommentteja: